راهنمای خرید باتری موتور سیکلت

راهنمای خرید باتری موتور سیکلت + ۵ نکته که در هنگام خرید باتری باید در نظر داشته باشید!

10:46۰

یکی از مهم‌ترین قطعات در وسایل نقلیه، باتری است که در موتور سیکلت‌ها نیز نقش مهمی دارد. این قطعه نیاز به نگهداری دارد و در صورت خرابی و یا نبود آن، موتور به هیچ وجه روشن نخواهد شد، زیرا استارت موتور به باتری وصل است. همچنین چراغ‌ها نیز از کار میافتند، زیرا برق آن‌ها از باتری تامین می‌شود. باتری موتور سیکلت علاوه بر راه‌اندازی دوباره استارت و چراغ‌ها، برق دیگر قطعات موتور سیکلت را نیز تامین می‌کند. اگر تا به حال باتری موتور را مشاهده نکردید، باید بدانید که محل نصب آن زیر صندلی نشیمن‌گاه است. در ادامه این مطلب از  یدک تیمچه،  مرکز خرید اینترنتی لوازم یدکی موتور با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره باتری‌های موتور سیکلت در اختیارتان قرار دهیم.

باتری موتور سیکلت چیست؟

باتری وسیله‌ای است که با استفاده از آن می‌توان برق موتور را تامین کرده و به قطعات آن نیرو داد. این قطعه در دو نوع به اصطلاح تر و خشک در بازار موجود است که با مراجعه به فروشگاه‌های معتبر می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. باتری‌های موتور سیکلت از نوع تر هستند که معمولا قابلیت شارژ پذیری داشته و طول عمر بالایی نیز دارند. این باتری‌ها پس از اینکه شارژشان به اتمام رسید، به سادگی می‌توان آن را شارژ کرده و دوباره استفاده نمود. اگر این باتری‌ها را مشاهده کرده باشید، می‌دانید که تقریبا نصف اندازه باتری‌های خودرو را دارند، اما باز با ولتاژ ۱۲ (V12) کار می‌کنند. تنها تفاوت این دو باتری با یکدیگر، میزان آمپر آن‌ها می‌باشد که با توجه به مدل موتور سیکلت، قابل تغییر است.

آشنایی با انواع باتری موتور سیکلت

همانطور که گفتیم باتری‌های موتور سیکلت در دو نوع تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها، کاربرد مختص به خود را دارد. در ادامه توضیح مختصری را درباره این دو باتری به شما ارائه می‌دهیم.

باتری اسید سربی

باتری‌های سربی پیچیدگی خاصی ندارند و با دستگاه‌هایی که فرایند یکسانی را طی می‌کنند، ساخته می‌شوند. درون باتری‌های اسید سربی چندین شبکه کاتدی و آندی وجود دارد که نقش انتقال دهنده‌ها را ایفا می‌کنند. کاتد موجود در این باتری از جنس کاغذ بوده و آند آن از جنس سرب است. ترکیب کاغذ و سرب این امکان را ایجاد می‌کند که ولتاژ در دو سر قطب‌های باتری، با استفاده از اسیدی که آب باتری نام دارد، جریان داشته باشد. روش کار باتری نیز به این صورت است که قطب مثبت با پایه‌های اندی در ارتباط بوده و قطب منفی باتری با بخش‌های کاتدی باتری ارتباط دارد.

باتری اسیدی سربی

باتری اتمی

باتری‌های اتمی بعد از باتری‌ها اسیدی وارد بازار شدند که کیفیت بیشتری نسبت به باتری‌ها اسیدی داشته و به جای آب اسید، از یک ماده ژله‌ای در آن‌ها استفاده می‌شود. این ماده ژله‌ای طول عمر بیشتری نسبت به آب اسید دارد، بنابراین نیازی به بررسی سطح آب اسید موجود در آن‌ها در زمان مشخص رفع کمبود مواد درونی آن نخواهد بود. این باتری‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که از آب اسید بی‌نیاز هستند و بدون آن‌ها نیز به کار خود ادامه می‌دهند.

باتری اتمی

باتری موتور سیکلت اتمی یا اسیدی

نوع باتری انتخابی، بستگی به استفاده شما از موتور سیکلت دارد، زیرا به استارت زدن مربوط می‌شود. اگر از موتور سیکلت خود زیاد استفاده می‌کنید، به این معنی است که استارت موتور سیکلت زیاد زده می‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌شود که از یک باتری اسید سربی استفاده کنید که کارایی بیشتر و عملکرد خوبی نیز دارد. اما در صورتی که استفاده شما از موتور سیکلت کم است و روزانه حدودا دو یا سه بار استارت می‌زنید، پیشنهاد می‌کنیم که از باتری اتمی استفاده کنید. دلیلش هم این است که باتری اتمی اگر حتی یک ماه نیز استارت نخورد، شارژ خود را از دست نداده و خالی نمی‌شود، اما باتری اسیدی این ویژگی را ندارد.

آشنایی با چند مدل‌ها باطری موتور سیکلت

برندهای مختلف، باتری‌های متفاوتی را می‌سازند که کاربرد هر کدام از آن‌ها یکی است، اما ویژگی‌های آن‌ها با یکدیگر فرق می‌کند که همین امر نیز باعث تغییر قیمت و کیفیت آن‌ها شده است. در ادامه برخی برندها و مدل‌های باتری را که در ایران فروش خوبی دارند را معرفی می‌کنیم.

  • باتری موتورسیکلت مگنت (Magnet) مدل ۱۲N7-BS
  • باتری موتورسیکلت لاین (Line) مدل ۱۲N7L_BS
  • باتری موتورسیکلت یوکوهاما (Yokohama) مدل YTX9-BS-9A
  • باتری موتور سیکلت صبا (Saba) باتری مدل SB
  • باتری موتور سیکلت گلکسی (Galaxy) مدل ۱۲N3-3B MF
  • باتری موتورسیکلت تکتاز (Tak Taz) مدل ۱۲ ولت ۷.۵ آمپر
  • باتری موتورسیکلت لووچ (Leoch) مدل EBZ6L-BS-12V 6A
  • باتری موتورسیکلت یورونت (Euronet) مدل YTX4L
  • باتری موتورسیکلت فوکوکاوا (Fukukawa) مدل YTZ7
  • باتری موتور سیکلت سنکو (Senko) مدل B11

عوامل خرابی باتری موتور سیکلت

خرابی باتری موتور سیکلت به عوامل زیادی بستگی دارد، زیرا اتصال آن به قطعات مختلف ختم پیدا می‌کند. در ادامه به عواملی که باتری موتور سیکلت را تهدید می‌کند، اشاره می‌کنیم تا با آن‌ها آشنا شوید.

بررسی اتصال بست‌ها

بست‌هایی که به قطب مثبت و منفی باتری متصل می‌شوند، در برخی مواقع شل شده و از مکان خود خارج می‌شوند. شما باید اتصال بست را هر ۳ الی ۷ روز بررسی کنید تا در صورت خارج شدن آن از مکان خود، بست را در جای خودش قرار دهید. توجه کنید که اگر بست از جای خودش خارج شود، اتصال باتری به جریان بسیار ضعیف شده و برق باتری به مدار وارد نمی‌شود. بنابراین نه برق رسانی به خوبی انجام شده و نه شارژ شدن باتری به درستی انجام می‌شود. در صورتی که مشکل حل نشود، امکان خرابی باتری بیشتر می‌شود.

خرابی دینام موتور سیکلت

در صورتی که دینام موتور سیکلت شما خراب شده باشد، این امکان وجود دارد که در زمان شارژ باتری، ولتاژ اضافی به سمت باتری فرستاده شود که همین موضوع می‌تواند باعث ضعیف شدن و از بین رفتن سلول‌های باتری موتور سیکلت شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در بازه‌های زمانی کوتاه، دینام موتور سیکلت خود را از نظر سلامت بررسی کنید.

اشکال در قطع کن شارژ باتری

قطع کن باتری، قطعه‌ای است که وقتی باتری شما به وسیله دینام شارژ می‌شود و شارژ کردن به اتمام می‌رسد، باتری را از جریان مدار خارج خارج می‌کند. این کار باعث می‌شود که فشاری به باتری وارد نشده و فرایند مصرف و نیاز حفظ شود. در صورتی که باتری بعد از شارژ شدن کامل، باز هم از طرف دینام شارژ شود، باید هزینه یک باتری جدید را کنار بگذارید، زیرا خرابی آن حتمی است.

از محکم بودن باتری موتور سیکلت مطمئن شوید

در برخی مواقع دیده شده است که باتری به خوبی در محل اتصال خود، محکم نیست و همین امر می‌توان باعث ضربه خوردن باتری و یا شل شدن بست‌های آن شود. اگر با این صحنه روبه رو شدید، سعی کنید که باتری را در سر جای خود محکم کنید و اگر با انجام این کار مشکل داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که این کار را به یک فرد متخصص واگذار کنید.

عوامل متفرقه خرابی موتور سیکلت

گرمای بالای هوا، امکان صدمه دیدن باتری با چند برابر می‌گند، بنابراین اگر در زمان کوتاهی نیز به باتری استراحت بدهید، می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. همچنین موتور سیکلت خود را مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید. عامل خرابی دیگر باتری موتور سیکلت، برق دزدی موتور سیکلت است که با برخورد کابل بار منفی موتور سیکلت، به بدنه، این اتفاق رخ می‌دهد.

نکاتی که در هنگام خرید باتری باید در نظر بگیرید.

در زمان خرید باتری موتور سیکلت، باید نکاتی را در نظر بگیرید که قطعا به عملکرد و صرفه‌جویی در هزینه شما کمک خواهد کرد. در ادامه به نکات خرید باتری موتور سیکلت اشاره می‌کنیم.

تاریخ مصرف باتری

هر باتری که در بازار وجود دارد، دارای تاریخ انقضا است و در زمان خرید یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید. در صورتی که تاریخ مصرف باتری ۱ روز هم گذشته باشد، باز هم آن را خریداری نکنید، زیرا باید از آن حداقل ۳ ماه استفاده کنید. در زمان خرید سعی کنید باتری‌هایی را خریداری کنید که تاریخ تولید آن‌ها نزدیک باشد.

آمپر باتری

باتری موتور سیکلت‌ها اغلب ۱۲ ولت بوده و از نظر ولتاژ برابر هستند. اما اگر شدت جریان و آمپر را در نظر بگیریم، تفاوت‌هایی در درون آن‌ها دیده می‌شود. آمپر باتری موتور سیکلت‌ها معمولا بین ۲ تا ۱۲ آمپر است؛ بنابراین شما باید با توجه به آمپر موتور سیکلت خود، اقدام به خرید باتری کنید تا مشکلی برای قطعات موتور سیکلت ایجاد نشود.

گارانتی باتری

باتری‌هایی که در خارج از کشور تولید می‌شوند، معمولا در ایران شامل گارانتی نمی‌شوند، زیرا به صورت غیر قانونی وارد کشور شده و همچنین قیمت بالایی نیز دارند. اما کسانی که موتورهای خاص و گران قیمتی دارند، مجبور به انتخاب اینگونه باتری‌ها هستند. اما باتری‌هایی که در ایران تولید می‌شوند، برخی از آن‌ها دارای گارانتی هستند که قیمت آن‌ها نیز مناسب بوده و دارای دو سال گارانتی تعویض می‌باشند. حتی اگر طول عمر کمتری نیز داشته باشند، به دلیل داشتن ضمانت تعویض، به صرفه‌تر هستند.

نوع باتری

در بخش‌های قبلی نوع باتری‌های موجود برای موتور سیکلت‌ها را به شما معرفی کردیم. همانطور که گفتیم دو نوع باتری وجود دارد که یک از آن‌ها اتمی و دیگری اسیدی هستند. باتری‌های اسیدی که دارای دو قطب کاتدی و آندی هستند و به آب اسید برای کار کردن نیاز دارند. در سمت دیگر باتری‌های اتمی قرار دارند که درون آن‌ها با استفاده از یک اسید ژله‌ای پر می‌شود و نیازی به تعویض آن اسید ندارند. معمولا قیمت باتری‌های اتمی از باتری‌های اسیدی بیشتر است.

قیمت باتری

اگر به کیفیت اهمیت زیادی می‌دهید، قیمت باتری باید آخرین چیزی باشد که به آن اهمیت می‌دهید. قیمت باتری‌های موتور سیکلت با توجه به برند تولید کننده آن‌ها و اتمی یا اسیدی بودن باتری، متفاوت خواهد بود. همچنین قیمت باتری به نوع موتور شما نیز بستگی دارد و هر چه مدل موتور سیکلت بالاتر باشد، قطعات قیمت باتری آن نیز بیشتر خواهد بود.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و باتری موتور سیکلت را به طور کامل شرح دادیم. باتری موتور سیکلت یکی از قطعات مهم این وسیله نقلیه است و مراقبت از آن باید به خوبی انجام شود.در زمان خرید باتری موتور سیکلت، سعی کنید که کیفیت را در اولویت قرار دهید تا بهترین نوع باتری را برای موتور سیکلت خود خریداری کنید.

به نظر شما استفاده از باتری اتمی یا باتری اسید سربی در عملکرد موتور سیکلت تاثیر مثبتی دارد؟

 

منابع:

yuasa

bikerrated

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند