ایجاد امنیت دوچرخه

۷ راهکار موثر برای افزایش امنیت دوچرخه | ردیاب، قفل یا زنجیر؟

07:37۰

با وجود این وضعیت اقتصادی که قیمت دوچرخه‌ها سر به فلک کشیده، اهمیت حفظ امنیت دوچرخه بسیار زیاد شده است، زیرا اگر یک دوچرخه معمولی به سرقت برود، بیشتر از ۵ میلیون تومان سرمایه در خطر خواهد بود. بنابراین باید فکری به حال امنیت دوچرخه ها شود. چندین راهکار برای ایجاد امنیت برای این وسیله‌های نقلیه وجود دارد که برخی از آن‌ها سنتی و برخی دیگر به روش‌های مدرن انجام می‌شوند که تاثیر متفاوتی دارند. شما می‌توانید از هر راهکار به طور همزمان استفاده کنید تا امنیت بیشتری داشته باشید. در ادامه این مطلب از یدک تیمچه، فروشگاه لوازم یدکی موتور سیکلت  با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره امنیت دوچرخه به دست آورید.

راهکارهای ایجاد امنیت دوچرخه

راهکارهای زیادی برای حفظ امنیت دوچرخه‌ها وجود دارد که از ابزارهای مناسب آن گرفته تا راه‌های پارک کردن این وسیله نقلیه می‌تواند کمک کند. در ادامه می‌توانید با این راهکارها و ابزارها آشنا شوید.

ابزار امنیت دوچرخه۱. استفاده از قفل و زنجیر

یکی از ساده‌ترین راهکارهای حفاظت از دوچرخه، استفاده از قفل و زنجیر است که معمولا مغازه‌های ابزار فروشی و فروشگاه‌های لوازم امنیتی انواع قفل و زنجیر را دارند. اما نمی‌توان به قفل و زنجیر بسنده کرد، زیرا ابزارهایی نیز وجود دارند که آن‌ها را به سادگی باز و یا پاره می‌کند. در بسیاری از موارد دیده شده است که تنها در ۲ دقیقه زنجیر را پاره کرده‌اند و دوچرخه را برده‌اند.

البته برخی از زنجیرها جنس فولادی دارند که بسیار سنگین هستند، اما مقاومت بسیاری بالایی دارند و می‌توان گفت که تنها راه باز کردن آن‌ها، ذوب کردنشان است. قفل‌ها نیز در انواع ژله‌ای، پدالی و قفل چرخ موجود هستند و می‌توانید با توجه به نیاز خود هر کدام را تهیه کنید. سطح امنیت آن‌ها تقریبا یکسان است، اما استفاده همزمان از قفل ژله‌ای و پدالی پیشنهاد می‌شود.

۲. استفاده از دزدگیر دوچرخه

شاید نام ابزار دزدگیر دوچرخه زیادی به گوشتان نخورده باشد، اما این ابزار بسیار کارآمد بوده و عملکرد خوبی در برابر ایجاد امنیت دوچرخه و جلوگیری از سرقت دارد. عملکرد دزدگیر دوچرخه به صورت دزدگیر خودرو است و در مواقع وارد شدن ضربه یا حرکت دادن دوچرخه، بلافاصله صدای آژیر را پخش خواهد کرد. دیگر ویژگی این دزدگیرها این است که به سختی شناسایی می‌شوند که کار را برای سارقان بسیار سخت می‌کند. تنها نکته منفی درباره این دزدگیرها هزینه زیاد آن‌ها است که باید با توجه به نیازتان خریداری شوند. توجه داشته باشید که برای کار کردن دزدگیر حتما باید آن را فعال کنید، در غیر این صورت کار نخواهد کرد.

جلوگیری از سرقت دوچرخه۳. استفاده از ردیاب دوچرخه

یکی دیگر از راهکارهای مدرن برای ایجاد امنیت دوچرخه و جلوگیری از بروز سرقت، استفاده از ردیاب است. ردیاب‌های متفاوتی در بازار وجود دارند که در سایز و اندازه‌های مختلفی نیز تولید می‌شوند. شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید هر کدام را خریداری کنید. ردیاب‌ها را می‌توان در بخش‌های مختلف دوچرخه نصب کرد که سارق توانایی پیدا کردن آن را نداشته باشد. توجه داشته باشید که ردیاب به تنهایی از سرقت جلوگیری نخواهد کرد و معمولا بعد از اینکه دوچرخه به سرقت رفت، می‌توان با کمک نیروی پلیس آن را پس گرفت. معمولا این ابزار را با دزدگیر یا قفل و زنجیر استفاده می‌کنند.

۴. دوچرخه را در مکان‌های مخصوص پارک دوچرخه پارک نکنید!

شاید این موضوع کمی عجیب به نظر برسد، ولی بهتر است که دوچرخه را در پارکینگ‌های مخصوص دوچرخه پارک نکنید، زیرا سارقان از قبل جای دوچرخه شما را می‌دانند و تنها چیزی که نیاز دارند محیط خلوت و ابزار است تا دوچرخه را سرقت کنند. البته این مورد باید در مکان‌های رعایت شود که محیط آنجا خلوت بودن و قصد دور شدن از پارکینگ را نیز ندارید. در صورت پارک کردن در این مکان‌ها مطمئن شوید که شخص مشکوکی در آن اطراف حضور ندارد و یا ابزار کافی برای امنیت دوچرخه را به همراه آورده‌اید.

۵. دوچرخه را نزدیک خیابان رها نکنید.

اگر قصد خرید از فروشگاه و یا سر زدن به مکانی را دارید، مطمئن شوید که دوچرخه را در مکان امنی رها کرده‌اید. همچنین حواستان باشد که کسی به دوچرخه دست نزند، زیرا دزدیدن دوچرخه تنها به چند ثانیه زمان نیاز دارد؛ سارق سوار می‌شود و شروع به پدال زدن می‌کند. یک نکته دیگر نیز برای رها کردن دوچرخه این است که آن را به شخصی بسپارید تا زمانی که برمی‌گردید، مراقب دوچرخه باشد.

۶. عوض کردن مکان پارک دوچرخه

اگر هر روز با دوچرخه به سرکار یا کلاس می‌روید، بهتر است دوچرخه را با خود به داخل دفتر ببرید. اگر این امکان وجود نداشت، بهتر است که دوچرخه را هر هفته در مکانی مختلف پارک کنید تا نشانه گذاری نشود.

راهکارهای امنیت دوچرخه۷. راهکارهایی برای وقتی که قفل به همراه ندارید

در برخی مواقع فراموش می‌کنید که قفل را با خود بیاورید و خودتان می‌مانید و دوچرخه‌ای که امنیت ندارد. در ادامه روش‌های از کار انداختن دوچرخه و یا سوپرایز کردن سارق را به شما خواهیم گفت.

  • روش اول غیرقابل استفاده کردن دوچرخه به این صورت است که زنجیر دوچرخه را قبل از پارک کردن به بزرگترین دنده در خورشید جلو انتقال دهید و در دنده عقب، آن را در کوچک‌ترین دنده عقب بگذارید. توجه کنید که این کارها باید در حالت سکون انجام شود. این کار در زمان رکاب زدن سارق موجب گیر کردن زنجیر شده و سارق باید دوچرخه را تعمیر و یا آن را رها کند.
  • این روش برای دوچرخه‌هایی است که دارای ترمز لقمه‌ای هستند. بعد از اینکه دوچرخه را پارک کردید، ترمزها را باز یا خلاص کنید تا امکان ترمز گیری از دوچرخه صلب شود. با این کار وقتی سارق دوچرخه را می‌دزدد، در حال فرار متوجه این موضوع نمی‌شود و زمان که می‌فهمد ترمزی وجود ندارد، بسیار دیر خواهد بود.
  • روش دیگر برای دوچرخه‌هایی است که چرخ جلوی آن‌ها دارای ضامن است. همانطور که می‌دانید، در صورت باز بودن ضامن چرخ، بعد از مقدار حرکت از جای خود باز می‌شود که قطعا دوچرخه سوار را زمین زده و شوک شدید را به آن وارد می‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و سعی کردیم که درباره ایجاد امنیت دوچرخه اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. همانطور که متوجه شدید، راه‌های زیادی برای جلوگیر از سرقت دوچرخه وجود دارد که می‌تواند امنیت این وسیله نقلیه را تا حد زیادی افزایش دهد. پیشنهاد ما این است که هر ابزار را به صورت تکی استفاده نکنید، زیرا تاثیر کمتری خواهد داشت.

بهتر است که هر ابزار را با ابزار دیگر ترکیب کنید، به طور مثال اگر از زنجیر برای ایجاد امنیت دوچرخه بهره می‌برید، استفاده از دزدگیر نیز می‌تواند به طور چشمگیری تاثیر گذار باشد. زیرا سارق فکر می‌کند که شما فقط از زنجیر برای امنیت استفاده کرده و وقتی با دزدگیر روبرو می‌شود، دست و پای خود را گم می‌کند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند